Кои продукти държат диабета далеч?


Излекуване не съществува, болестта може само да бъде контролирана, а неблагоприятните последици - редуцирани. Битката обаче може и да бъде спечелена, ако се хване в така нареченото преддиабетно състояние.

За избягване на проблемите с инсулина специализираното издание "Хелт" препоръчва да се спазват няколко прости правила при храненето: приемане на повече естествен витамин С, щедри количества подправки и консумация на кафяв ориз. Също така редовно включване на ядки, много зелени листни зеленчуци и храни, богати на фибри.
Изследвания показали, че сред хората, които нямат дефицит на витамин С, диабетиците са малко.

Между шампионите, които го съдържат, са цитрусите, ягодите и броколито. Грейпфрутът е сред фаворитите не само заради витамина, а и защото съдържа нарингенин - антиоксидант, за който се твърди, че намалява риска от развиване на резистентност към инсулин.

Някои билки и подправки също може да намалят нивото на кръвната захар. Цитирано в изданието проучване на университета в Джорджия показва, че богатите на антиоксиданти натурални овкусители до голяма степен пазят тъканите от увреждания и възпаления, причинени от високи нива на кръвна захар. Изследването открило директна зависимост между съдържанието на фенол в билките и подправките и тяхната възможност да контролират инсулина. Класацията сред подправките се оглавява от канелата и карамфила според паралелно европейско проучване.
Препоръчва се в диетата редовно да присъстват канела, карамфил, риган, чесън, салвия (градински чай). Високото съдържание на сяра и флавоноиди в кромида пък намалява значително нивата на кръвна захар.

Канелата съдържа 18% полезни феноли в сухо тегло. Балансираната доза от подправката е около 1 ч. л. на ден. Карамфилът има дори повече феноли - 30% в сухо тегло, съдържа антиоксиданти, противовъзпалителни и антибактериални свойства. Добър избор е и индийската комбинация от подправки, популярна като гарам масала, съставена обикновено от канела, кардамон, карамфил, кориандър, черен пипер, кимион и джинджифил.

Има данни, че маслото от карамфил подпомага лечението на чревни възпаления, причинени от вид микроскопични паразити, пише "Нечърълнюз".
Германско изследване показва, че диабетици, които пият настойка от салвия на гладно, по-успешно намаляват нивата на кръвната си захар. Като прясна или сушена подправка се комбинира добре с месо, супи, яхнии, а може да се пие и като чай без подсладител.
Риганът е традиционна средиземноморска подправка, която придава дълбочина и аромат на ястията. Но въздейства и върху метаболизма. Сполучлива добавка е към домати, патладжани, риба, месо.

Чесънът има серни съставки, които разширяват кръвоносните съдове. Освен десетките други ползи подпомага метаболизма на въглехидратите. Един от най-големите плюсове на подправките и билките е, че почти не съдържат калории, а в повечето случаи подобряват обмяната на веществата и водят до постепенно сваляне на килограми.
Според учени от медицинския колеж в Джорджия кафявият ориз има вещества, които дори намаляват щетите върху кръвоносната система при диабет. Препоръчват да се накисне за 1 нощ преди варене - да се "събуди" важната съставка.

Добре е в хранителния режим да се появяват богати на фибри храни - плодове и зеленчуци с повече баласт, домашни пуканки, черен боб.

Спанакът се препоръчва не само при доказан диабет тип 2, но и за профилактика заради голямото си количество магнезий - минералът помага за регулирането на глюкозата и кръвното. Други добри източници на магнезий за профилактика са ядките - по-специално бадеми и кашу.

От зеленчуците в неограничено количество може да се консумират аспержи, броколи, всички видове зеле, моркови, целина, сладка и люта чушка, краставица, патладжан, зелен фасул, праз, кромид, салата айсберг, маруля, репи, пресен лук, спанак, тиква, домати, тиквички, магданоз. Добър избор са и гъбите. Както и набиращото и у нас популярност авокадо.

Равномерно освобождават въглехидрати пшеницата, ръжта, перуанските семена киноа, грубите овесени ядки. Те балансират кръвната захар и борят високия холестерол.
От млечните продукти предпочитани са изварата и нискомасленото кисело мляко, които добавят протеини за стабилизиране на глюкозата.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diabetnews.bg 2013

Източник: http://www.24chasa.bg/

Публикациите в този сайт не са предназначени за диагностика, лечение, предотвратяване на диабет или друго заболяване.Материалите са предназначени за информационни цели и не заменят или отменят съветите, предоставени от вашия лекар или друг медицински специалист.Вие не трябва да използвате информацията,съдържаща се тук, за диагностика или лечение на здравен проблем или заболяване, също и предписване на лекарства.

Copyright © 2013 ”Sparkling Development Group” ltd. всички права запазени

 


« Назад към всички публикации